Aj spánok má svoj biorytmus

Prvá fáza spánku sa nazýva REMa jedná sa o plytký spánok. Počas tejto fázy pracuje  naša myseľ, mozog a svaly. Zatrieďujú sa myšlienky, vnemy a my ešte stále počujeme, cítime a vnímame. U niektorých ľudí sa v tejto fáze objavuje námesačnosť.
V druhej fáze naopak náš mozog už nepracuje a svalstvo máme dokonale uvoľnené. Vtedy už nič necítime a nevnímame. Organizmus sa regeneruje aj vrátane imunitného systému. Z tejto fázy spánku nás ale vie zobudiť napríklad pud sebazáchovy – poznáme ho všetci, zaspíme so zle uloženou rukou alebo inou časťou tela a preležíme si ju.
Jednotlivé fázy sa počas noci pravidelne striedajú.spánok.jpg

Dosiahnutie rovnováhy spánku

Jedná sa o dôležitý prvok fungovania organizmu. Blahodarne účinky spánku sú všeobecne známe a preto dosiahnutie jeho kvality je z hľadiska prevencie fyzického a duševného zdravia nevyhnutné.
Striedanie jednotlivých fáz sa vekom mení. Deťom a mladým ľuďom stačí viac REM fázy, naopak starší ľudia potrebujú väčšiu regeneráciu a s tým súvisiacu druhú fázu hlbokého spánku.

Prebúdzanie

Každému z nás postačuje na oddych rôzny počet hodín. Odborníci potvrdili, že pre nasledujúci deň je rozhodujúce aj prebúdzanie. Ak sa prebúdzame a vstávame počas druhej hlbokej fázy cítime sa unavení a mrzutí .Naopak, ak náš budík zazvoní počas REM fázy, sme okamžite aktívni a činorodí.spiace dieťa.jpg

Krátke zdriemnutie v  priebehu dňa

Odborne sa nazýva polyfázický spánok. V praxi to znamená, že ak si doprajeme oddych vo forme spánku počas dňa postačí nám v noci na regeneráciu kratší spánok, napríklad aj 4-6 hodín. Telo sa počas dňového cyklu mikrospánku zregeneruje, využije možnosť oddychu a v noci mu postačí zopár hodín.
Využívajú to viaceré profesie, ale aj napríklad starší a chorí ľudia.
Takmer tretinu života prespíme a preto by sme sa mali usilovať o dosiahnutie rovnováhy a kvality nášho spánku. Aby sa nám pravidelne a správne regenerovali fyzické a psychické sily.